^Powrót na górę
W dniach 14-16 września 2018 r. w Suwałkach odbył się 16. Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie. Na zaproszenie Organizatorów, czyli Stowarzyszenia Centrum Aktywności Społecznej Pryzmat, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka w Warszawie oraz Społecznego Instytutu Filmowego, w festiwalu wzięli udział uczennice i uczniowie klasy III technik rolnik wraz z wychowawczynią – p. Elżbietą Kliszewską i pedagogiem – p. Renatą Pałejko.
Festiwal jest formą edukacji publicznej o podstawowych prawach i wolnościach jednostki, przy użyciu atrakcyjnego medium, jakim jest film. Uczestnicy pierwszego dnia festiwalu obejrzeli trzy filmy, w różny sposób podejmujące problematykę praw człowieka oraz wzięli udział w spotkaniu i dyskusji ze specjalistami w dziedzinie psychologii i prawa.
Pierwszy z filmów, pt. „Oczekiwanie” (Emil Langbelle, Dania 2016), jest historią nastolatki – Roschar. Mieszka ona w Danii wraz z rodzicami i rodzeństwem po tym, jak rodzina uciekła z objętego wojną Afganistanu. Dramat bohaterki jest spowodowany nie tylko nieustabilizowaną sytuacją prawną rodziny, przeciągającymi się procedurami urzędniczymi, ale przede wszystkim ciężarem odpowiedzialności, jakim jest obarczona przez pozostałych członków rodziny. Dopełnieniem projekcji filmu było spotkanie z p. Agnieszką Winnik-Pomichter, psychologiem w Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w Suwałkach, na temat „Dziecko jako bohater rodzinny - o granicy między naturalną odpowiedzialnością a odpowiedzialnością ponad siły”. Psycholog zachęcała również młodzież do analizy własnych ról pełnionych w rodzinach i szukania pomocy specjalisty w przypadku uznania, że przyjęte, czy narzucone poczucie odpowiedzialności jest ponad siły młodego człowieka.
Kolejny film - „Polonez” (Agnieszka Elbanowska, Polska 2016) dotyczył współczesnej prezentacji postaw patriotycznych. Dał początek dyskusji moderowanej przez p. Jarosława Ruszewskiego – doktora prawa, radcę prawnego. Młodzież na sali miała okazję podzielić się opiniami na temat zaprezentowanych w filmie form patriotyzmu oraz opowiedzieć na pytanie „Patriotyzm – jak go czuję, jak go widzę?”.
Ostatni z obrazów filmowych „Gruba” (Maria Zmarz-Koczanowicz, Polska 2017) jest dokumentem przedstawiającym portret trzech kobiet, pracujących na płuczce kopalni Rydułtowy. Siła charakteru bohaterek jest równie ważna jak silne mięśnie, po to, by godnie wykonywać powierzone zadania w zakładzie pracy. W roli wymownego szczegółu w „Grubie” występuje walka o... osobny toi-toi dla kobiet.