^Powrót na górę
W naszej szkole odbywają się zajęcia w ramach programu “Inteligentne rolnictwo” Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Firmy Intel. Cykl szkoleń ma za zadanie zapoznać uczniów szkół rolniczych z zastosowaniem sztucznej inteligencji (AI) w rolnictwie.
W zajęciach uczestniczy klasa 3B4H. Młodzież poznaje zastosowanie sztucznej inteligencji w pracy i życiu codziennym.
Dużo entuzjazmu wśród słuchaczy wzbudził program TEACHABLE MACHINE. Ten prosty program stanowi namiastkę sztucznej inteligencji. Najpierw „uczymy go” rozpoznawać rzeczy, a po przetworzeniu sam określa, co mu pokazujemy. Podczas pracy z tym narzędziem uczniowie wykazali się dużą kreatywnością i pomysłowością. Wpadli na pomysł, aby program rozpoznał czy ma do czynienia ze smartfonem czy smartwatchem, a wiemy, że różnica jest w tym przypadku bardzo subtelna, ponieważ oba urządzenia mają podobne funkcje.
Kolejnym wytworem sztucznej inteligencji są Deepfake. Co to takiego?
Deepfake to technika obróbki obrazu, polegająca na łączeniu obrazów twarzy ludzkich przy użyciu sztucznej inteligencji. Najprościej można to wytłumaczyć w ten sposób. Nagrywamy kolegę np. tabletem, następnie podkładamy film ze swoją twarzą i podmieniamy przy pomocy sztucznej inteligencji (AI). Okazuje się, że na filmie to nie my wykonujemy jakieś ruchy, tylko nasz kolega, co tak naprawdę nie miało miejsca.
Innymi przykładami sztucznej inteligencji są już wszechobecne chatboty. W rolnictwie taką sztuczną inteligencje stanowią pojazdy autonomiczne, które same określą czy daną roślinę należy podlać, nawozić, a tym samym stanowią ułatwienie w codziennej pracy.
Adam Trzyna
Galeria zdjęć poniżej: